Hälsa & Fritid

Vad går LCHF ut på?

Att äta enligt LCHF metoden innebär att du kraftigt skär ner på kolhydrater och ökar intaget av fett. LCHF står för Low Carb High Fat, och betyder att du ska sluta äta kolhydrater, socker och stärkelse och ersätta kolhydraterna (främst sockret) med fetter. Genom denna diet håller du dig mätt längre och får ett stabilt blodsocker utan toppar och dalar som påverkar humöret och vikten.

Det är viktigt att du håller dig till naturliga fetter, annars kan dieten ha motsatt effekt. För att följa rekommendationerna för LCHF ska du basera din kost enligt följande:

Ät mycket naturliga fetter: Hit räknas kokosnötsolja, kokosfett, riktigt smör och olivolja. Du ska inte äta margarin, växtoljor som majs- solros- eller rapsolja. Välj alltid de fetaste och mest naturliga mejeriprodukterna som grädde och crème fraiche, och undvik alla lightprodukter – till och med mellanmjölken.

Ät ovanjord-grönsaker och undvik frukt: Ät främst grönsaker som växer ovan jord eftersom de som växer under jord innehåller mer stärkelse. Exempel på grönsaker du bör undvika är potatis, majs och rotfrukter. Du bör även undvika frukt eftersom de innehåller fruktos, det vill säga socker. Du kan äta bär i måttliga mängder samt nötter, men söta frukter går bort.

Ät mer animaliska produkter: LCHF är inte den ultimata dieten för veganer och vegetarianer då kostråden innebär att du ska öka ditt intag av animaliska produkter. Forskningen går isär på just den här punkten, ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar om du ökar ditt köttintag? Det är även en etisk fråga, samt en större miljöpåverkan att äta mer kött som du måste ta ställning till innan du byter diet. Annars lyder rekommendationerna att du ska äta mer ägg, kött och fet fisk, men undvik halvfabrikat som korv och fiskpinnar.

Ät inte kolhydrater, socker eller stärkelse: Det betyder att du helt ska undvika pasta, ris, all typ av potatis och bröd. Du bör undvika spannmål som havregryn och därmed müsli och gröt. Undvik även all typ av socker och sötningsmedel, så inget godis, läsk, smaksatt yoghurt, glass, bakverk eller frukt. Var även noggrann med ditt alkoholintag, helst ska den ner till noll, annars är det torra viner, vodka, konjak eller whiskey som gäller, absolut inte öl eller söta drinkar. Även om mejeriprodukter är med på listan över det du kan äta, så bör du inte överkonsumera, eftersom det innehåller kolhydrater och laktos som är en form av socker.

Vem är Annika Dahlqvist?

Annika Dahlqvist är läkaren som tog LCHF till Sverige. År 2005 började hon att skriva om metoden i sin blogg hos Passagen. Hon har sedan dess skrivit flera böcker, både informationsböcker och kokböcker, om LCHF. Hon har genom åren blivit starkt kritiserad då hennes kostråd stred (och fortfarande strider) mot Livsmedelsverkets rekommendationer. Annika är fortfarande aktiv som föreläsare på kurser och evenemang.

Exempel på recept som passar LCHF

Eftersom LCHF har blivit så populärt har det kommit många produkter anpassade till dieten. Du kan till exempel hitta LCHF-pasta i butiken, eller göra den själv. Du hittar även recept på alternativt bröd, som fröknäcke eller Oopsie-bröd. Istället för potatis kan du göra grönsaksgratäng eller mos på blomkål. Om sötsuget blir för stort kan du vispa grädde och äta, fryst eller som den är, med lite bär, nötter eller frukt. Till LCHF frukost passar turkisk yoghurt, svampomelett eller avokado med keso. Du kan även hitta massor av LCHF recept på alternativa muffins, plättar och LCHF efterrätter om du söker online.

Går man ner i vikt med LCHF?

Trots att du aldrig behöver gå hungrig när du följer LCHF-dieten så går du ner i vikt. LCHF kan vara väldigt effektivt både för den som vill gå ner i vikt och för den som vill minska mängden underhudsfett och öka muskelmassan. Du börjar med att förlora vattenvikt då socker lagrat i muskler och levern används upp. Fettet används som energikälla då det bryts ner till fettsyror som omvandlas till keton. Kroppen och hjärnan använder ketonerna som energi, istället för glukos, som är energin som bildas från kolhydrater. Kritiker till metoden säger att det kan vara farligt att utesluta glukos i så stor utsträckning, då de anser att det behövs som bränsle till hjärnan, medan förespråkarna inte håller med i det påståendet en av de mest kända förespråkarna är Annika Dahlqvist. Du kan uppleva en direkt viktnedgång, men eftersom det är en så pass ny metod finns inga direkta studier som visar på en långsiktig hälsoeffekt. De som följer dieten anser att de har blivit piggare och har mer energi, de håller sin idealvikt och vissa har även blivit av med sjukdomssymptom. Om du mår sämre av dieten bör du avbryta. Rådfråga gärna en doktor innan du börjar för att avgöra om dieten passar just dig.

Logga in på Passagen