Svensk läsk innehåller mer socker än andra

Senaste uppdatering: Fredag 19 maj 2023

När du handlar en läsk i en affär i Europa kommer sockermängden variera beroende på i vilket land du befinner dig, även när tillverkaren är samma. Den läsk som går att köpa i Sverige är en av de som har allra mest socker. Vissa sorter innehåller så mycket som fem gånger mer socker jämfört med motsvarande produkter som säljs i ett annat land.

Stora skillnader i sockerhalt mellan samma produkter

Gillar du smaken av apelsin kanske du också tycker om Fanta Orange. Köper du en liter av den drycken i Sverige får du med dig 123 gram socker hem. Köper du samma dryck i Tyskland ligger sockerhalten istället på 76 gram per liter. I Storbritannien ligger den på så lite som 46 gram. Det här låter som stora skillnader för en och samma dryck, men det är inte det värsta exemplet. Ser vi till Sprite är det till och med värre. En liter i Sverige har 101 gram socker, medan en liter som köps i Portugal har 20 gram socker. Att de här skillnaderna är så markanta är något som har fått Sveriges Konsumenter att höja på ögonbrynen.

Flera organisationer reagerar på sockerhalten

Sveriges Konsumenters generalsekreterare Jan Bertoft menar att det här är uppseendeväckande och att det visar på att man hade kunnat sänka sockerhalterna i dryckerna. Alla vet att socker hotar folkhälsan och därför anser Bertoft att det behövs politiska åtgärder och inte enbart att konsumenterna informeras om situationen. 

Cancerfonden är en av de organisationer som vill ha en höjd skatt på socker i läskedrycker och tillsammans med Sveriges Konsumenter vill de nu lyfta fram skillnaderna mellan läskedryckerna beroende på ursprung. Flertalet europeiska länder har redan nu en särskild sockerskatt, vilket kan vara en förklaring till att vissa läskedrycker har betydligt mindre mängd socker i andra länder. Sveriges Konsumenter har däremot inte tagit ställning till om de anser att en sockerskatt är rätt sätt att stävja problemet. 

Jan Bertoft säger att sockerskatten kan ha en effekt förutsatt att den appliceras på rätt sätt, något han anser att Storbritannien har gjort. Bertoft önskar därför att regeringen ska ta frågan på allvar och utreda en eventuell sockerskatt.

Tillverkarna försöker anpassa sig efter marknaden

Läskedryckstillverkaren Coca-Cola säger även de att de ser vikten av en lägre sockerkonsumtion. Istället för att dra ner på sockerhalterna har de dock valt att erbjuda helt sockerfria produkter istället. Kommunikationsdirektör Frida Keane vittnar om att de ser en efterfrågan på produkter med mindre tillsatt socker och även att de har ett ansvar att erbjuda det. Däremot har företaget även konsumenter som inte vill ha artificiella sötningsmedel. Keane säger även att orsaken till de olika sockerhalterna i samma dryck beror på att recepten har varit lokalt styrda under en längre tid. Recepten har alltså utgått från de smakmässiga lokala preferenserna som kan variera en hel del mellan olika länder.