Ribbåt – för dig som vill kunna färdas snabbt på sjön i alla väder

En ribbåt är en lätt, mångsidig och snabb båt! Den passa lika bra för effektiva transporter som för turer av nöjeskaraktär. En ribbåt har tuber längs sidorna som blåses upp med hjälp av ventiler. De bidrar till båtens goda sjöegenskaper.

Namnet bygger på en förkortning

Ribbåten heter som den gör efter RHIB, som är den engelska förkortningen av “Rigid Hull Inflatable Boat”. Alltså en båt som har hårt skrov och som kan blåsas upp. Man brukar ofta säga att en ribbåt är ett mellanting eller en hybrid mellan en vanlig aluminium- eller plastbåt och en uppblåsbar gummibåt. Detta är en båttyp som länge varit vanlig inom kustbevakning, polis och militär. I Sverige är de mest populäraste modellerna från Northstar, Brig och Capelli.

Ribbåten blir allt vanligare i privat ägo

De senaste decennierna har ribbåten utvecklats. Vi har bland annat sett att de blivit både större och mindre. Målgruppen har också breddats i och med att privatpersoner fått upp ögonen för ribbåten. Idag är det inte ovanligt att en ribbåt används som ren fritidsbåt. Det finns också fler modeller att välja mellan än tidigare. 

Tillverkarna har fångat upp att efterfrågan ökat och släppt nya modeller. Många båtar ligger mellan 20 och 30 fot men det går även att hitta ribbåtar som är betydligt större än så. Inom turistnäringen är det vanligt med stora ribbåtar som används vid utflykter och andra upplevelser. De minsta ribbåtarna är bara ett par meter. För en privatperson är förmodligen en mindre modell mest aktuell eftersom de stora är tänkta som transportbåtar.

Ribbåten har flera fördelar

Vilka är då anledningarna till att ribbåtar länge varit standard i militära sammanhang, där kraven är höga, och nu även blir allt populärare som fritidsbåt?

Sjöegenskaperna är bra

Först och främst så har en ribbåt en rejäl konstruktion med en botten som är stabilare än en gummibåt. Tack vare att kragen är fylld med luft får båten en lägre tyngdpunkt vilket gör att den inte rör sig lika mycket i sidled. Tuberna bidrar också till att göra gången mer stabil samtidigt som de för undan stänk och stänk, så att det inte hamnar i båten. Ribbåten klarar högre sjö än de typer av båtar som är ursprunget till ribbåten. Vid gir har ribbåten hög stabilitet och den klarar snäva manövrar utan att kränga. Det är inte så konstigt att den används i militära sammanhang.

En ribbåt är lätt att driva

Eftersom en ribbåt har så låg vikt kan du använda en motor med lägre effekt. Jämfört med en gummi-, plast- eller aluminiumbåt kommer du ändå att komma upp i högre hastigheter. Om du vill förse en ribbåt med en riktigt kraftfull utombordsmotor så är den tillräckligt stabil för det. Ribbåtar klarar förhållandevis höga laster. En annan fördel med att vikten är låg är att ribbåten blir mer bränslesnål än till exempel en plastbåt. Förutsatt att du inte förser den med en överdimensionerad motor – bara för att du kan.

Hög flytkraft

En ribbåt har utmärkt flytkraft i förhållande till många andra båttyper och det bidrar till förbättrad säkerhet. 

Lätt att transportera

En ribbåt kan snabbt och enkelt transporteras på till exempel en trailer. Eftersom den inte väger så mycket klarar du dig i regel med ett fordon som kan framföras med ett vanligt B-körkort. För många innebär det att man slipper utgiften för bryggplats, då det är enkelt att ta upp och sjösätta en ribbåt. 

Trevlig att köra

Man ska heller inte sticka under stol med att många anser att ribbåtar ger mer körglädje än andra båttyper. Det är en kombination av möjligheten till hög fart och god kontroll som gör att man kan ta ut svängarna lite extra när man kör en ribbåt. Eller i alla fall köra den med den sköna känslan av att det finns gott om extra resurser ifall det skulle behövas.

Mindre underhåll

En ribbåt kräver mindre tid och engagemang från ägaren än nästan alla andra båttyper. Plastskrovet bör du dock ta hand om på samma sätt som om det varit en vanlig plastbåt. Exakt vad man behöver göra kan variera lite och beror bland annat på material. Där får man fråga sin båthandlare. Vi återkommer till hur du underhåller en ribbåt längre ner i den här texten.

Nackdelar med ribbåtar

Trots fördelarna är naturligtvis inte en ribbåt ett självklart val för alla. En nackdel är att tuberna längs båtens sidor tar upp en hel del plats. Båten får helt enkelt en mindre interiör på grund av det. Tuberna kan också vara känsliga för stötar och få punktering. Förr eller senare kan de behöva bytas ut och det kostar ganska mycket i förhållande till priset på hela båten. Detta gör att en ribbåt inte anses ha lika lång livslängd som en konventionell båt.

Numera har tuberna (eller pontonerna som man också kan säga) olika sektioner för att inte en hel tub ska kunna punkteras och kollapsa på en gång. Många ribbåtar har ett högt pris men det beror då ofta på att de är bestyckade med stora motorer.

Ribbåtar kan vara gjorda i många olika material

Ribbåtar är hybrider och olika tillverkare gör dem i olika kombinationer av material. För skrov är det vanligt med glasfiber och plast, kanske förstärkt med kevlar för förbättrad hållfasthet. Tuberna kan vara gjorda av hypalon (syntetiskt gummi), PVC eller av en blandning av flera olika material som ger dem de rätta egenskaperna. PVC är billigt men det kan löna sig att välja en ribbåt med tuber i ett mer påkostat och hållbarare material. Hypalon är ofta det bästa alternativet när kraven är högt ställda, inte minst för att det inte torkar ut lika fort och heller inte påverkas av UV-strålning på samma sätt som till exempel PVC.

Så skyddar och underhåller du tuberna

Det är framförallt tuberna som åldras på en ribbåt. Räkna med att det kan kosta omkring 10 000 kronor per meter att byta ut dem. Det lönar sig alltså att göra vad man kan för att hålla dem i så bra skick som möjligt. 

Man brukar säga att tuberna till en ribbåt bör hålla i 20 år eller mer, om de underhålls på rätt sätt. Ett tips är att alltid hålla dem fyllda, då de slits snabbare med lite luft. Även under vintern ska tuberna vara luftfyllda. Har du möjlighet att täcka båten med ett kapell utsätts tuberna för mindre UV-ljus, vilket också gör att de slits mindre. Tuberna kan och bör även behandlas med ett särskilt impregneringsmedel en eller ett par gånger om året. 

Att regelbundet ta bort salt och smuts är en bra idé men tänk på att inte använda en hård borste och starkt rengöringsmedel. Då riskerar du att göra mer skada än nytta. Tänk också på att tuberna inte ska betraktas som stötskydd utan var försiktig med spikar och annat vasst som kan skada dem. De flesta skador som uppstår kan lagas av en expert på ribbåtar. Det är bra att leta efter en specialist eftersom alla reparatörer inte arbetar med den här båttypen.