Hälsa & Fritid

Hälsa, träning & välmående

Här i Passagens hälsosektion ger vi mer information om nyheter och trender inom ämnet. Vi lägger hela tiden till nya guider och mer information så att du kan hålla dig uppdaterad. Om du har tips, frågor eller vill diskutera något inom hälsa med andra så kan vi rekommendera Passagen Debatt. Där kan du få hjälp från andra konsumenter som är kunniga inom ämnet, eller hjälpa andra utifrån dina egna erfarenheter. Hälsa och välbefinnande är trots allt både individuellt och personligt. Vi försöker ge en övergripande bild av ämnena vi tar upp.

För att uppnå en bra hälsa och må som bäst måste du prova dig fram. Ge dig själv tid för reflektion – vad får dig att verkligen må bra? Hitta det som ger dig mer energi, minskar stressen (eller gör den mer hanterbar) och ger dig ett leende på läpparna. Välbefinnande behöver inte betyda samma sak för dig som för någon annan. Du kan hitta ny motivation bland hälsotrenderna, eller återupptäcka en gammal klassiker. Testa dig fram och analysera resultaten.

Nedan kommer vi lista några av de stora trenderna inom hälsoområdet i Sverige just nu, för att kicka igång 2018 med lite inspiration och goda råd för att du ska må bra.

Vi har börjat träffa läkare online

Det har aldrig varit lättare att få läkarvård än det är nu. Om du har symptom kan du läsa på online och försöka hitta lindring för dina problem. Tänk dock på att använda pålitliga källor och att söka professionell hjälp vid behov. En av nackdelarna med all tillgänglig information är kanske just självdiagnostisering och självmedicinering. Experimentera inte med sådant som kan påverka dig och din hälsa negativt, utan konsultera en riktig doktor för en exakt diagnos.

Att träffa läkare på nätet har blivit omåttligt populärt. Du sparar både tid och energi då du slipper att spendera halva dagen i väntrummet. Istället kan du gå på läkarbesök via mobilen. Du laddar upp bilder, skickar en video eller videochattar direkt med läkaren via telefonen eller din dator. Du kan även få remiss eller förnya recept via onlinetjänsterna. Vissa företag erbjuder drop-in och vissa har en app du laddar ner. Priserna kan skilja sig, hos vissa gäller till exempel frikort och gratis vård för barn och ungdomar. Se över vilka priser som gäller utifrån dina förutsättningar och behov – du kan till exempel hitta läkare som talar ett annat språk än svenska. Exempel på företag som erbjuder sjukvård online är Min Doktor, Doktor24, KRY, Daqatra, Medicheck och Curando.

Hälsokosten tar över

Dieter av alla dess slag har alltid varit populära. Nya råd och rön kommer varje år om vad du bör äta, vad du absolut inte bör äta och vilka vitaminer eller mineraler du kanske har brist på. Passagens tips för dig är att känna efter. Hur mår du efter att du har ätit ett visst livsmedel eller genomfört en viss aktivitet? Om du börjar lyssna på din kropp så kommer den att berätta för dig vad den behöver. Några saker är dock värda att minnas när det kommer till hälsosam mat:

  • Om du lagar maten från grunden vet du precis vad den innehåller och kan på så sätt undvika mindre nyttiga livsmedel och tillsatser
  • Frukt och grönt är en naturlig källa till vitaminer och mineraler
  • Mat med lång hållbarhet har oftast tillsatser som kan vara bra att undvika
  • Ekologisk mat och närodlat innebär en mindre miljöpåverkan

Det går även trender i mat och hälsokost. Genom forskning uppmärksammas produkter som är en naturlig källa till protein eller vissa vitaminer och mineraler. Det kan vara moderna livsmedel, men många gånger har de använts under många tusen år, men kanske inte uppmärksammats internationellt förrän nyligen. Chiafrön är ett exempel som blivit väldigt populärt på senare år, men härstammar från aztekerna. Fröna är rika på både omega 3, fiber, protein och flera mineraler. Samma sak gäller superbäret açai från Sydamerika. Açai bowls är ungefär som frozen yoghurt och blev snabbt populärt som ett hälsosamt mellanmål, fyllt med antioxidanter.

En mer modern version av populär hälsokost, samt så kallad superfood, är algen spirulina. Den har visserligen funnits på jorden i 3,5 miljoner år och odlats sedan mitten av 60-talet, men det är först sedan superfoods gjort sitt intåg som den har blivit allmänt känd. Spirulina har de högsta proteinkoncentrationerna av all mat i världen och innehåller dessutom vitaminer, mineraler och antioxidanter. Spirulina är enligt forskning bra till nästan allt – mot förkylning, för stabilt blodsocker, som källa till vitamin B12 och för allmänt välmående.

Har du tips eller tankar kring hälsokost? Dela med dig i Passagen Debatt!

Nya träningsformer poppar upp som svampar

Att träna ska vara kul, därför kommer det hela tiden nya träningsformer så att alla ska kunna hitta något de tycker är roligt. Om du har svårt att komma igång eller motivera dig att gå till gymmet kanske någon av de senaste träningstrenderna kan vara något för dig?

HIIT

HIIT står för Högintensiv intervallträning och har varit populär ett tag nu. HIIT passar dig som tycker att träning kan bli långtråkigt. Metoden går ut på att du ger allt du har under några sekunder för att sedan ta en paus. Fördelen är att du kan träna själv, när och var du vill. Du kan till exempel springa upp för en trappa, sprinta en raksträcka, köra roddmaskin eller spinningcykel under några intensiva sekunder för att sedan vila. Intensivträningen pågår i ca 30 minuter och sedan är passet över.

Träning med bärbar teknik

Allt du kan mäta i en träningsapp, aktivitetsarmband eller smartwatch gör träningen lite roligare. Precis som mycket annat finns träningen på sociala medier. Via bärbar teknik kan du dela dina resultat, tävla mot andra eller tävla mot dig själv. Se hur din utveckling går samtidigt som du försäkrar dig om att du uppnår dina mål. Dessutom finns otroligt många träningsvideos online så att du kan träna precis vad du vill från ditt eget hem.

EMS (Elektrisk muskelstimulering)

EMS är ett riktigt intensivt styrketräningspass där musklerna stimuleras av elektricitet. Tekniken kommer från rehabiliteringen och är helt ofarlig, men dock mycket mer effektiv än vanlig styrketräning. Ett pass är på 20 minuter och det räcker med en gång i veckan för att få samma resultat som tre timmars styrketräning. Precis som vid annan styrketräning bör denna träningsform kombineras med konditionsträning.

Crossfit

Under ett crossfit-pass tränar du både kondition, styrka, smidighet och koordination. Det är en modell som bygger på variation inspirerad av naturliga rörelsemönster som att stå upp, hoppa, springa snabbt, lyfta tungt etc. Det är en kul träningsform som passar alla.

Gruppträning

Nya former av gruppträningar kommer hela tiden. Det finns en uppsjö av olika former av yoga, dans och aerobic. Ofta finns det även anpassad gruppträning utifrån ålder, kapacitet eller livsstil som afrikansk dans för äldre eller gravidyoga. Med gruppträning är det lättare att hitta inspiration och motivation, det ger dig även en chans att hitta nya vänner med samma intressen.

Avkoppling genom utmattning: träningsresorna ökar

Träningsresor blir allt populärare och nu hittar du något inom alla tänkbara sporter för alla nivåer. Välmående under semestern handlar inte längre om att bara ligga vid poolen, utan det är ett tillfälle att ta hand om både kropp och själ. Kanske blir det ett tillfälle för dig att äntligen komma igång med träningen? Eller vill du ta din träning till en ny nivå med en eller två intensiva veckor? Att åka på en träningsresa ger dig möjlighet att återupptäcka glädjen med träning, kanske med din partner eller med en god vän. Träningsresor är perfekta för dig som vill upptäcka något nytt och få nya vänner eftersom alla som deltar på resan har ett delat intresse.

Inspiration och motivation

Huvudsyftet med att åka på en organiserad träningsresa är att du får hjälp på plats. Gruppen som tränar ihop ger både stöd och motivation. Det finns kunnig personal på plats som kan informera om kost och hälsa. Träningsledarna kan även ge tips om vad som passar just dig för att du ska må bra. Det handlar inte bara om att gå ner i vikt eller springa snabbare, träningsresorna fokuserar på helheten och att du ska må bra, få motivation och inspiration till att fortsätta även på hemmaplan.

Träningsresor via charterbolag

Om du söker en välorganiserad träningsresa så passar charterresor bra. På hotellen erbjuds dagligen sport och aktivitet på olika nivåer, du kan till exempel lära dig dansa, prova Zumba eller köra ett svettigt pass i gymmet. Du väljer själv vilken nivå du lägger dig på och resan kombineras fint med sol och bad samt god mat. De flesta charterbolag, som Apollo, TUI och Ving erbjuder träningsresor. Du hittar även resor som är specialinriktade på en viss sport via charterbolagen, oftast till populära och solrika platser som Mallorca, Kreta, Italien eller Kanarieöarna.

Yogaresor

Just yogaresor har blivit omåttligt populära på senare år. Du hittar allt från månadslånga yogaresor till Indien som weekendresor på spa-hotell i Sverige. Vanligtvis utformas resan med yoga några timmar om dagen, sedan har ni tid att utforska platsen, gå till stranden eller upptäcka staden. God mat och goda samtal med medresenärer, avkoppling och ny energi är något som utlovas på resan.

Vaccindebatten rasar ännu

Vaccinering har varit en het debatt i många år. Vi uppmuntrar alla våra läsare att vara källkritiska, söka information och diskutera aktuella frågor i Passagen Debatt. Hur du väljer att göra med vaccinationer är ditt eget val, inga vaccinationer är obligatoriska i Sverige. Du bör alltid söka information och mer kunskap inom alla områden som rör din egen och dina barns hälsa. Det gäller även livsmedelsrekommendationer och vitaminintag – att vara hälsosam är ett personligt val som kräver en del arbete. Det viktiga är att analysera vem informationen kommer ifrån, alla källor är inte pålitliga eller grundade på information från flera års forskning och erfarenhet.

När det gäller vaccinationer så stödjer Passagen läkarkårens uppfattning om att vaccination är viktigt. När du fattar beslutet bör du överväga att riskerna med sjukdomen är större än riskerna med vaccinationen. Sjukdomar som mässlingen börjar komma tillbaka för att folk inte längre vill vaccinera sina barn, men det är skillnad på vaccin och vaccin. De barnvacciner som finns i det allmänna vaccinationsprogrammet har funnits i många år och utvärderats mycket noga. Dessutom har de räddat många liv.

Sedan finns det andra vacciner som kanske inte är nödvändiga för alla medborgare. Vaccin mot influensan kan rädda livet på någon som tillhör en riskgrupp, men vara helt onödigt för en fullt frisk person. Då det visade sig att vaccinet mot svininfluensan gav många barn narkolepsi genererade det en bojkott mot alla typer av vaccin, men du som förälder bör lyssna på båda sidor – vad är fördelarna med att vaccineras och vilka risker och biverkningar finns det? Tänk på att ditt beslut att inte vaccinera dina barn påverkar de barn som inte kan vaccineras på grund av andra sjukdomar eller allergier; de utsätts för en större risk ju fler barn som inte vaccineras.

Se upp för löften som verkar för bra för att vara sanna

Träning är jobbigt, så är det bara. Om det låter för bra för att vara sant så är det nog så många gånger. Att träna dina muskler innebär att du anstränger dem och sedan låter dem återhämta sig och på så sätt blir du starkare. Att svettas och få träningsvärk är ett naturligt inslag i den processen. När kroppen mår bra är det lättare för själen att må bra, så träna för dig själv, inte för ideal andra har satt upp. Du vet att du är på rätt väg när träningen gör dig glad, ger dig mer energi och är ett uppskattat inslag i din vardag.

Var källkritisk och undersök nya metoder innan du testar dem. Att prova en ny träningsform innebär oftast inga risker såvida det inte är något som kan ge dig skador. Om det gäller “hälsopiller” som utlovar dig mer energi eller snabbare viktminskning bör du dock läsa på om innehållet. Är energin egentligen bara socker? Finns det skadliga kemikalier i produkterna? Ta gärna hjälp av andra konsumenter genom att ställa frågor och läsa svar i Passagen Debatt.

Diskutera träning, kost och sjukdom

Kolla in inläggen som just nu diskuteras på Passagen Hälsa! Vad vill du diskutera? Skriv ett nytt inlägg eller häng på befintliga trådar!

Passagen Hälsa bjuder in till flera debatter om hälsa, skönhet, träning, kost, nyttig mat, missbruk, viktminskning, sjukdomar och psykologi.Skriv ett inlägg eller starta en blogg under Träning, kost och näringslära. Vad är bästa sättet att gå ner i vikt? Hur börjar jag träna löpning, styrketräning eller gympa? Är det nyttigt med fett? Eller debattera LCHF, GI, medelhavsdieten och andra kostråd.

Vill du diskutera goda recept, tipsa om hur man får sockerkakan att inte falla ihop eller vilket vin som passar till middagen? Besök Mat och dryck! Vår debatt Skönhet och utseende krafsar på ytan. När känner du dig som snyggast? Vilka skönhetsprodukter fungerar och vilka är fejk? Dela med dig av dina bästa skönhetstips och ställ alla dina frågor om utseende här. Eller kritisera skönhetsidealen!

Under Psykologi och psykisk obalans kan du gräva djupare i människans beteende, tankar, känslor och samspelet med andra människor. Hur mår du? Berätta för andra! Här kan du också diskutera depression, att vara utbränd, ha ADHD, Aspergers, Autism, Tourette syndrom, schizofreni, borderline, bipolär sjukdom eller andra diagnoser. Du kan även säga din mening om psykvård eller behandlingar som KBT.

Har du kunskap om missbruk eller vill du som anhörig eller beroende komma i kontakt med andra som drabbats? Under Missbruk diskuterar vi alkoholism, drogberoende, spelberoende dess konsekvenser och behandlingar. Vad har du för tankar, minnen och upplevelser kring detta ämne?

Läs om andras erfarenheter kring sjukdomar och dela med dig av dina egna i debatten Sjukdom och läkemedel. Har du kanske efter lång kamp blivit frisk från din cancer? Eller har du råkat ut för felbehandling? Skriv din åsikt!

Logga in på Passagen