Gör din hemsida synlig genom sökoptimering

Anmärkning: Detta är en sponsrad artikel.

Senaste uppdateringen: Fredag 19 maj 2023

Oavsett om du har ett företag och är beroende av att kunder hittar dig online, eller om du är influencer och har en blogg, är det viktigt att hamnar så högt upp i sökmotorerna som möjligt. När personer gör sökningar som är relevanta utifrån det du vill sälja eller kommunicera ska din sida helst finnas med på den första söksidan.

Här kommer vi att ge några enkla råd till dig som är ny inom det här med sökmotoroptimering, som är ett av de effektivaste sätten att öka trafiken till din hemsida. Förhoppningsvis kan vi hjälpa dig att höja nivån på din sida ett snäpp, så att du får fler besökare – och förhoppningsvis kunder!

Vad är egentligen sökoptimering?

Sökmotoroptimering, eller SEO (search engine optimizing), handlar om att anpassa din hemsida efter potentiella kunders sökbeteende. Ofta jobbar man specifikt mot Google eftersom det är den överlägset största sökmotorn. Men det arbete du lägger ner på SEO kommer att ha positiv effekt även i andra sökmotorer. Sökoptimering är ofta mer kostnadseffektivt än köpta annonser. Alla vet att de översta resultaten i Google är köpta annonser som kanske inte har den information man letar efter.

Ett företag som hamnar bara en eller två placeringar högre upp än en konkurrent i sökmotorerna kommer att sälja mer. Även om det krävs mer arbete med en affärsrörelse på nätet än bara sökoptimering så är SEO en otroligt viktig del. 

Två sorters sökmotoroptimering

Man brukar tala om två olika typer av sökmotoroptimering. Teknisk SEO och optimering av innehållet. Tekniskt SEO handlar om att hjälpa sökmotorerna att indexera och genomsöka hemsidor. Teknisk sökoptimering innefattar åtgärder som:

  • Webbplatskartor
  • Mobiloptimering
  • Korta ner laddningstider
  • Förbättra webbplatsens struktur och indexerbarhet

Många av dessa åtgärder kräver en byrå med specialister. Särskilt om du inte riktigt vet vad allt detta innebär. Det behöver dock inte vara så dyrt att ge en hemsida ett ordentligt lyft, som du kanske inte ser så mycket av, men som sökmotorerna gillar.

Sökmotoroptimering har också en mer kreativ del. Det handlar då om att göra hemsidans innehåll så attraktivt som möjligt för besökaren. Sökmotorerna har idag algoritmer som innebär att välskrivna texter med ett innehåll som är relevant för besökaren lyfts högre upp i sökresultaten. Det kan innebära att ha bra rubriker som verkligen säger något om vad sidan innehåller, och om att skriva texter med konkreta svar på de frågor som besökarna ställer när de googlar. Att använda samma fraser och ord som skrivs in i sökmotorn kan vara bra, men ska göras snyggt och med måtta. Det är också viktigt att uppdatera sin hemsida ofta, om man vill att den ska hållas aktuell i sökmotorerna.

Behöver man en byrå för att sökoptimera innehållet?

I allt arbete du lägger ner på en hemsida bör du vara medveten om vad som har en positiv påverkan på dess SEO-värde. Många är bra på detta, men ett proffs kan vara till stor hjälp och helt enkelt producera bra content som gör din sida lättare att hitta.